Fogalommagyarázat: veszélyeztetés, akadályozás és zavarás

2022. június 27. hétfő

A KRESZ gyakran használja a címben szereplő három fogalmat, pontos definíciójukat azonban nem adja meg. Cikkünkben ezt pótoljuk.

A közlekedési szakemberek megfogalmazása szerint „A közlekedés célja a helyzetváltoztatás, a térbeli távolságok legyőzése.” Közlekedés nélkül már nem is működne a világ, de hogyan közlekedjünk helyesen?

Elsőbbségem van … Sokszor halljuk ezt a kifejezést? De mi is az az elsőbbség? És hogyan illeszkedik ehhez a veszélyeztetés, akadályozás, zavarás fogalom hármasa

Bár a KRESZ nem határozza meg ezeknek a jelentését, mégis több helyen használja őket. Azért, hogy értelmezhetőek legyenek ezek az „íratlan” fogalmak, az alábbiakban hétköznapi nyelven megadjuk definíciójukat:

  • veszélyeztetés: a közlekedés más résztvevőjét hirtelen irányváltoztatásra, hirtelen fékezésre kényszeríteni,
  • akadályozás: továbbhaladásában gátolni a többieket,
  • zavarás: sebességének, haladási irányának megváltoztatására kényszeríteni a másik jármű vezetőjét.

A KRESZ a fenti fogalmak felhasználásával így rendelkezik a közlekedésről: „Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és a vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon és ne zavarjon.”

Szóval úgy kell közlekednünk, hogy a többieket – lehetőség szerint – hirtelen mozdulatokra ne kényszerítsük! Adódhat azonban olyan helyzet, amikor kénytelenek vagyunk olyat tenni, amit alapvetően nem is akarunk. Például akkor, amikor váratlanul egy gyermek szalad elénk az úttestre. Erre erős fékezéssel és gyors kormánymozdulattal reagálunk, amivel más közlekedőket hirtelen mozdulatra, irányváltoztatásra kényszerítünk.

Akadályozás? Engem senki ne akadályozzon! Sokszor halljuk ezt. De hogy tud az ember kikanyarodni péntek délután egy kis utcából a Rákóczi útra úgy, hogy valaki nem áll meg. Vagy hogy tud egy rövid helyre tolatva beállni, ha a közlekedők közül nem segít és nem áll meg? Igen, ezekben az átlagos helyzetekben akadályozni fogjuk a többieket.

És a zavarás? Maradva az előző akadályozásnál említett eseteknél, ha nem állnak meg a többiek, és csak lassítanak, már akkor is a zavarás esetéről beszélhetünk.

Összerakva az előző gondolatokat, az elsőbbség továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására.

Szóval vigyázzunk egymásra, segítsük a többi közlekedőt, és ne tekintsük játszótérnek a közutat!

A Vizsgaközpont idén is részt vesz A Közlekedési Kultúra Napja szervezésében

Címke: AKKN,

Május 11-én, szombaton 10. alkalommal ünnepeljük A Közlekedési Kultúra Napját, amire több mint 140 partnerszervezettel közösen szervezünk aznap, valamint a kapcsolódó időszakban mintegy 200 féle...

IDÉN IS VÁRJUK HAJÓS ÜGYFELEINKET SZEZONÁLIS ÜGYFÉLSZOLGÁLATAINKON!

Címke: HAJÓZÁS,

Májusban megnyitja kapuit szezonális hajós ügyfélszolgálatunk Balatonfüreden és Kiskörén!  Kollégáink a hajózási szezonban, keddenként 10 és 14 óra között, a Balatonfüredi Yacht Club (BYC)...

MA ESTE RÖVID IDEIG A KÖKÉNY RENDSZER NEM LESZ ELÉRHETŐ

Címke: KÖKÉNY,

Tisztelt Ügyfeleink! Tájékoztatjuk Önöket, hogy április 5-én, pénteken 21:00 és 21:30 között a KÖKÉNY rendszer tervezett karbantartása zajlik, amely időtartartam alatt a rendszer nem lesz...

VASÚTI VIZSGABIZTOSI FELKÉSZÍTŐ - 2024

Címke: VASÚT,

A vasúti vizsgabiztos jelölteknek a vizsgabiztosi névjegyzékbe történő felvételi kérelem beadását megelőzően a Vasúti Vizsgabiztosi és Ellenőrzési Osztály által szervezett, a vizsga lebonyolításának módjáról szóló, két napos felkészítőn kell részt venniük. Első...